منافعِ ملی

پرونده شنیداری نشست 23 و 24 گفتگو روی میز خاورمیانه

به نام خداوند جان و خرد

پرونده شنیداری (فایل صوتی) بیست و سومین (23) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) بیست و چهارمین (24) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.


نشست بیست و سوم «گفتگو روی میز خاورمیانه» در تاریخ 17 / 12 / 1391 برگزار شد.

آقای محمد حیدری از تغییر سیاست راهبردی و اجرایی آمریکا در سوریه و عملیات تمرینی در پایتخت اردن به ماکت سوریه و تلاش برای گسترش عملیات نظامی به عراق و لبنان گزارش دادند. او افزود که در بندر گواتر 72 کیلومتری مرز ایران در بلوچستان پاکستان نیروهای نظامی چینی به پایگاه‌شان یعنی در منطقه‌ای که نیروهای آمریکایی هم هستند مستقر شده‌اند.

آقای دکتر طالع درباره مذاکرات با 5+1 در این جلسه یادآوری کردند که خانم کاترین اشتون نه‌تنها از جانب غرب که از جانب دوستان ظاهری ما یعنی چین و روسیه نمایندگی دارد و خود این مطلب باید هشیاری ما را نسبت به منافع ملی خودمان چند برابر کند، آنها باید مواضعشان را نسبت به ما به صراحت روشن کنند؛ بعد از آن زمان تعیین کنیم و در صورت اتلاف وقت مذاکرات را متوقف کنیم.

مسعود صفاریان در این زمینه اضافه کرد ما باید مذاکرات با 1 + 5 را از مسائل دیگر جدا کنیم. به‌ویژه درباره دریای مازندران (کاسپین) ما از سهم 50 درصدی متعلق به ایران در قراردادهای 1921 و 1940 با شوروی سابق نباید کوتاه بیاییم و سرنوشت رژیم سابق را به یاد داشته باشیم.

در ادامه از وجود مکانیسم قیمتهای طلا و ارز و مسائل بانک‌ها و بخش‌نامه بانک مرکزی در توقف فعالیت شرکت داری و طرح فروش و اجاره (لیزینگ) بانک‌ها مباحثی ارائه شد.

در نشست بیست و چهارم، یاد روز چهاردهم اسفند و دکتر مصدق و سیاست «موازنه منفی» او و اوضاع اقتصادی کنونی و طرح هدفمندی یارانه‌ها و تقابلی که بر بنیاد فعالیتهای باندی به بی‌انضباطی‌های پر دامنه اقتصادی افزوده است، پرداخته شد.

+ منافعِ ملی ; ٥:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٢/٢۱
comment دیدگاه‌ها ()

مصلحت گرائی در برابر منافع ملی ایرانیان

محمد اسماعیل حیدرعلی (محمد حیدری)
 
به تازگی نتیجه یک نظر سنجی موسسه گالوپ در مورد داوری امریکائیان پیرامون برنامه هسته ای آمریکا منتشر شده که در رسانه های ایرانی بازتاب نیافته است و رسانه های اپوزیسیون نیز ( تا آن جا که من دیده ام ) به آن اشاره ای نکرده اند .
نخست یاد آور می شوم بسیاری از نظر سنجی های این موسسه از حیث انطباق با واقعیات جاری قابل اتکا و اعتنا نیست ، اما از لحاظ هموار کردن مسیر برای اجرای برنامه های دولت ایالات متحده آمریکا و توجیه این برنامه ها شایان توجه است .
گالوپ اعلام کرده است در بررسی گسترده خود به این نتایج دست یافته است :
99 در صد آمریکائیان برنامه هسته ای ایران را تهدید برای منافع آمریکا در ده سال آینده می دانند
83 در صد آمریکائیان معتقدند که این برنامه یک تهدید حیاتی ( برای آمریکا ) است
32 در صد آمریکائیان ایران را دشمن اصلی ایالات متحده آمریکا می دانند
کما بیش هم زمان با انتشار این آمار ، هفته نامه دیفینس نیوز آمریکا نوشته است که علت اصلی برپائی سامانه موشکی پاتریوت در تر کیه ، آماده شدن برای شرایط جنگی با ایران است و سوریه تنها بهانه ای برای بر پائی این سامانه می باشد .
با تجربه های گذشته ای که از این گونه نظر سنجی ها داریم ( نزدیک ترین و مهم ترینشان در مورد عراق و افغانستان است ) حق این است که هم در مورد آمار گالوپ حساس باشیم و هم در مورد تحلیل هائی که نشریاتی مانند دیفینس نیوز ارائه می دهند .
برای جلو گیری از بهانه جوئی ها ، یاد آور می شوم من از کسانی هستم که در حکومت کنونی ایران مانند بسیاری دیگر از همکاران روزنامه نگارم تحت فشار بوده ام و محرومیت های بسیاری به من تحمیل شده و هم اکنون نیز با سیاست های دولت در زمینه مسائل داخلی و خارجی و فشارهائی که به مردم واردمی شود ، مخالفم و نوشته هایم در همین فیس بوگ گواه این مدعا است .
اما در این برهه از زمان ، پرسش این است که ناخشنودی من مهم تر است یا منافع ملتی که وابسته به آنم ؟ . آیا باید در برابر خطرهائی که همبستگی و یک پارچگی ملی را تهدید می کند ، خاموش و بی تفاوت باشم و برایم مهم نباشد که ایران هم به عراق ، افغانستان و سوریه تبدیل شود ؟
همین امروز یک مقام ارشد نظامی ایران با لحنی که در دنیای سیاست غیر معمول و نامعقول است ، اعلام کرد که منابع استراتژیک جهان در تیررس ما است ( نقل به مضمون ) . این گونه سخنان شعاری و تهدید آمیز که بجز داشتن مصرف داخلی ، این پیامد را هم دارد که افکار عمومی جهانیان را به ایران بدبین می کند و بهانه به دست رهبران ضد ایرانی منطقه ای و فرا منطقه ای می دهد تا دشمنی هایشان با ملت ایران را توجیه کنند ، به همان اندازه قابل  نکوهش است که بی تفاوتی گروه های اپوزیسیون در برابر خطراتی که ملت ایران را تهدید می کند .
با اندوه ناگزیرم این واقعیت را یاد آور شوم که در بررسی موضع گیری رسانه ای گروه های اپوزیسیون ، حتی آن ها که زیر پرچم ملی گرائی فعالیت می کنند ، به این نتیجه رسیده ام که آنان به پیامدهای ماجراجوئی نظامی علیه ایران بی توجهند و تمامی توانشان را در راه مبارزه با حاکمیت متمرکز کرده اند .
این بی توجهی تا بدان جا است که آنان حتی اشاره ای نمی کنند که قربانیان اصلی تحریم ها مردم ایران هستند ، همچنانکه در تحریم و محاصره عراق در بعد از جنگ 1991 ، این مردم عراق بودند که به روایتی تا دو میلیون نفرشان از بی غذائی  وبی داروئی قربانی شدند .
حال اگر گروه های سیاسی مخالف در داخل و خارج ادامه سکوت در برابر شرایطی را که بر شمردم روا می دانند ، خود دانند .
من وظیفه‌ای را که برای خود قائلم انجام دادم.

+ منافعِ ملی ; ٤:۱۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٢/۱۳
comment دیدگاه‌ها ()

پرونده شنیداری نشست 17 و 18 گفتگو روی میز خاورمیانه

بنام خداوند جان و خرد


پرونده شنیداری (فایل صوتی) هفدهمین نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هجدهمین نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.


در تاریخ 28 دی‌ماه 1391 نشست هفدهم «گفتگو روی میز خاورمیانه» با حضور آقایان مسعود صفاریان، دکتر هوشنگ طالع و محمد حیدری برگزار شد.
نخست پرسشهایی درباره عراق و فرانسه و مالی و هلال خضیب مطرح شد.
آقای حیدری بر آن بود که رویدادها به صورت تجریدی نتیجه فراگیر ندارد و سپس به‌طور مفصل نظریاتش را توضیح داد.
دکتر هوشنگ طالع گفت شانگهای همه کشورهای فلات ایران به‌اضافه غاصبین آنرا در بردارد؛ همچنین از لیبی، مالی، سوریه، ترکیه و ایران گفت.

در نشست هجدهم «گفتگو روی میز خاورمیانه» نیز که بعداز ظهر همین روز تشکیل شد. مسعود صفاریان به اوضاع کشورهای همسایهٔ ایران پرداخت.
آنچه در پاکستان است یورش نیست، سالهاست که تداوم دارد. احزاب به سرعت شکل می‌گیرند روی کار می‌آیند و طوفنده طرف مقابل را حذف می‌کنند؛ خانواده بوتو، نواز شریف، یا پرویز مشرف...
افغانستان بیشتر مطرح شده و مورد توجه ما بوده، کاملا معلوم و مشهود است که نیروهای بین‌لمللی فعالند ولی نیروهای ملی به لحاظ فراگیر نبودن نظریاتشان که فرقه‌ای و نژادی و زبانی و شیعه و سنی همه به صورت اساسنامه‌ای دربرابر هم هستند و بازیگران بین‌المللی هم در همین شکاف اعمال نفوذ می‌کنند و دائم بر این کانون آتش می‌دمند و اغانستان و پاکستان و... و به‌عنوان کشورهایی که هم مرز و همسایه ما هستند موقعیت خاصی در منطقه دارند و بر اوضاع ما هم تاثیر دارند.
در گذشته و حال ممکن است انتقادهای زیادی به حکومت و دولت خودمان داشته باشیم ولی در این زمینه تلاش داشته‌اند با این کشورها کارکنند و خدمت رسانی کنند. دیدگاههای کارشناسی و برنامه طرح و توسعه و پروژه‌های فراوان داشته‌اند ولی وضعیتی که آنها دارند این برنامه‌ها را در موارد زیادی به‌هم زده است.

در ایران ظاهرا ما با چنین اوضاعی روبه‌رو نیستیم. بسیار قابل تاسف است که مجلس و دولت مثل دو تا حزب برخورد می‌کنند، دو تا حزبی که نمی‌توانند بنشینند باهم صحبت بکنند چیزی که ما برای کشورهایی که دیگران با اسلحه حضور دارند خواهانیم و چه‌طور می‌توانیم در مورد ایران گفتگو و مبادله اطلاعات بین موافقان  و مخالفان حکومت را نخواهیم.

در برخورد دو حزب مجلس و دولت یک نکتهٔ مثبت هم بود. رئیس‌جمهور یک برنامه ارائه داد، دیگران این برنامه را نقد و رد نکردند، گفتند دیر شده، یعنی برنامه ارزش دارد. اخراجی که برنامه داشته باشند جایش در ایران خالی است، چه اصول‌گرایان، چه اصول‌گرایان مجلسی و دولتی چه اصلاح‌طلبان هنوز به‌صورت احزاب با برنامه در نیامده‌اند، جلوی احزاب دیگر را هم گرفته‌اند و احزاب دیگر هم معمولا برنامه نداشته‌اند و به قولی دکه بوده‌اند.
برای آنکه یک مملکت را اداره کنند امروز هم غیر کارشناسانه حرف می‌زنند، می‌خواهند جزایر و قسمت‌هایی از ایران را کاملا در اختیار وزارت نفت قرار بدهند، یعنی یک وزیری باشد به اندازه شاه ...
شاخص همکاری صادقانه حزب دولت و حزب مجلس می‌تواند به‌صورت اجرای یک همایش کارشناسانه برای دسترسی به راه‌حل بسیار فوری در مقابله با ریزگردها و مواد آلاینده در کلان‌شهرها باشد، همایشس برای «تنظیم شبکه رفت و آمد عمومی» که اینک به‌صورت بخش کوچکی از کارخانه «بنزین دودکنی» تک سرنشین‌ها در آمده، شبکه اتومیبل‌های خصوصی شهرها را چنان به تسخیر درآورده‌اند که حتی اشخاصی مثل توکلی مجلس و احمدی نژاد دولتی را سرفه انداخته است.

+ منافعِ ملی ; ٤:٤٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٢/٩
comment دیدگاه‌ها ()

پرونده شنیداری نشست 19 و 20 گفتگو روی میز خاورمیانه

بنام خداوند جان و خرد

در تاریخ 12/11/91 نشست نوزدهم «گفتگوی روی میز خاورمیانه » برگزار شد. در این نشست آقای محمد حیدری از توجه به قرار داد امنیتی که به تازگی ایران و فدراسیون روسیه امضاء کردند سخن خود را آغاز کرد:
امپریالیسم غرب یا تمدن کاتولیکی برای غارت و سلطه به سیم آخر زده و بعد از عراق، افغانستان، لیبی و سوریه، آخرین حمله به مالی صورت گرفته است و کشورهای دیگری در آفریقا مورد تهدید هستند.
در مقابل روسیه به بازسازی خود بازگشته، سازمان بین دولتی شانگهای که در منابع خودشان «ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم» خوانده شده تاسیس شده است. سازمان منطقه‌ای مقابله با قاچاق و مواد مخدر که ظاهراً قصد نظامی‌گری ندارد و در پیمان دیگری «اوراسیا» به نظامی گری توجه شده است. از چین تا اروپا در مقابل ناتو که ایران نیز به زودی عضو آن خواهد شد. در آرشیو صدای روسیه: ایران را بررسی کرده که دیدگاههایی نزدیک به روسیه دارد و ایزو سیتا مدعی است که ایران از بهترین همکاران در چارچوب اوراسیا خواهد بود و پوتین به ایجاد نظام یکپارچه برای حوزه‌های اجتماعی اقتصادی در بلند مدت توجه نشان داده است.

دکتر هوشنگ طالع در این بحث می‌گوید اعضای ناتو همشکلی به نام دموکراسی دارند که شرح آنها در یکی از شماره‌های ماهنامه خواندنی آمده است. اما کشورهای پیمان شانگهای همشکلی ندارند و با نظامهای فردی مدیریت می‌شوند و در نقشه آنها می‌بینیم که ایران اتحادیه آنها را به دریای آزاد مربوط می‌کند. ایران می‌تواند به این کشورها ژرفای استراتژیک ببخشد ولی با احتیاط و باید مراقب بود که در این اتحادیه تصمیمات نباید بر خلاف منافع ملی ما باشد. ببینیم که چین و روسیه در برابر کره شمالی که سیاست مستقل ملی دارد با غرب همرایی دارند.

با تعریف‌های رییس قوه، رضایی و قالیباف خودمان را نسنجیم، ما پدر و مادر داریم، تکرار نکنند «باستان گرایی» را ما نه تنها باستان و کهن را داریم، بر پایه اسناد آسیای میانه پارۀ تن ما هستند.
ما قرقیزستان و پاکستان ... نیستیم عضویت ما با چندین تبصره شدنی است لازم است که ما حق وتو داشته باشیم.
غرب بازی تازه‌ای را شروع کرده، ترکیه می‌خواهد وارد پیمان شانگهای بشود (به توصیه آمریکا و ناتو) و این اسب تروا است.
مسعود صفاریان بر این بحث می‌افزاید که باید دانست که این سازمانها، سازمان‌های با اهداف مترقی نیستند بلکه سازمانهایی هستند که در رقابت و مقابله با امثال ناتو سکل گرفته‌اند و حضور در آنها لازمست به احتساب منافع ملی و توام با ابتکار عمل و حق انتخاب باشد.
سایرین نیز توجهات و پرسش‌هایی را مطرح کرده‌اند.

در نشست بیستم که بعدازظهر همان روز 12 بهمن‌ماه 1391 برقرار شد، دکتر طالع به مطالب پرس تی وی و آقایی که 1+5 و گرفتاری‌های آن‌را به‌میان آورد پرداخت و بعد همکاری و همرایی آقای دکتر ولایتی، حداد عادل و قالیباف در انتخابات آتی ریاست جمهوری را مطرح کرد. قالیباف با نظریات تجزیه طلبانه‌ای تندتر از رضایی مورد انتقاد است، اما دکتر ولایتی به عنوان کاندیدای اصلی مطرح است و گفته اخیر او که «حمله به سوریه حمله به ایران است» نشان از یک عزم جدی دارد در برابر آنکه غرب برنامه جنگ داشته است و رییس ائتلاف مورد نظر فرانسه به صراحت می‌گوید پول می‌خواهیم.
دکتر طالع، مسعود صفاریان و دیگران به شدت با تئوری‌ها و نظریات تجزیه طلبانه‌ای که به بهانه حل مسائل اقتصادی مطرح می‌شوند مخالفت کردند.


پرونده شنیداری (فایل صوتی) نوزدهمین نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) بیستمین نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

+ منافعِ ملی ; ۱٠:٠۳ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱٢/٦
comment دیدگاه‌ها ()

نشست 21 و 22 گفتگو روی میز خاورمیانه

به نام خداوند جان و خرد

در تاریخ 26/11/1391 نشست بیست و یکم «گفتگوی روی میز خاورمیانه » برگزار شد. این جلسه ، آقای محمد حیدری با توجه به اطلاع مؤسسه ایراس و اجلاسی که در تهران برگزار خواهد شد بیان داشته‌اند که به نحوی که در طرح هلال خضیب غرب برای جلوگیری از نفوذ شوروی و کمونیستها ایران را مرکز قرار داده بود، اینک بر عکس ایران را سدی که مانع نفوذ غرب در کشورهای عضو سابق شوروی است تلقی می‌کنند.

آقای دکتر طالع اظهار داشتند که هشدار به دیپلماسی ایران را باید تکرار کنیم که شش اوباما و دیگر مقامات آمریکایی نیز برای جلوگیری از عضویت ایران در پیمان‌هایی نظیر شانگهای است زیرا که ارزش استراتژیک موقعیت ایران بسیار تعیین کننده است نه آنکه من چون ناسیونالیست هستم بلکه در شرایط امروز موقعیت ایران چنین است، امضاء پروتکل درست اما باید از سرنوشت کره شمالی و عدم حمایت چین و روسیه و یا تنها ماندن متحدین آمریکا پند بگیریم. همچنین عثمانی گرایی ترکیه را همیشه درک کنیم.

مسعود صفاریان نیز در ضرورت اطلاع رسانی شبکه‌های خبری ایران به مردم در تمام موارد برای ازدیاد بصیرت و دانائی عمومی در دفاع از تمامیت ارضی و استقلال و به ویژه در شرایط تحریم‌های قدرت‌های بین‌المللی هشدار داد.

آقای عقاب علی احمدی به روشنفکران یادآوری کرد که منافع ملی در هر شرایطی بر منافع حزبی و گروهی رجحان دارد.

در همین تاریخ بعد از ظهر 26/11/1391 نشست بیست و دوم «گفتگوی روی میز خاورمیانه» نیز برگزار شد. در این جلسه مسائل داخلی ایران به ویژه توجه به کارشناسی در برنامه‌ها و صدور سیاستهای کلی نظام توسط رهبری و بستر سازی برای آنها مورد توجه قرار گرفت.

مسعود صفاریان به اظهارات رهبر ضد جنگ Anti war جنگ طلبانه اساسنامه موجودیت آن اسلحه شناسی و فعالیتهای را در دستور شناسایی دارد در انگلستان استناد کرد که تمامی اظهار نگرانی (غرب) اروپایی و آمریکایی و یا سازمانهای بین المللی هیچ گونه وجاهت واقع گرایانه و علمی و قانونی ندارد.

در تاریخ 12/11/91 نشست نوزدهم «گفتگوی روی میز خاورمیانه » برگزار شد .در این نشست آقای محمد حیدری از توجه به قرار داد امنیتی که به تازگی ایران و فدراسیون روسیه امضاء کردند سخن خود را آغاز کرد .امپریالیسم غرب یا تمدن کاتولیکی برای غارت و سلطه به سیم آخر زده و بعد از عراق ، افغانستان ، لیبی و سوریه ، آخرین حمله به مالی صورت گرفته است و کشورهای دیگری در آفریقا مورد تهدید هستند. در مقابل روسیه به بازسازی خود بازگشته ، سازمان بین دولتی شانگهای که در منابع خودشان ساختار منطقه ای ضد تروریسم ، خوانده شده تاسیس شده است . سازمان منطقه ای مقابله با قاچاق و مواد مخدر که ظاهراً قصد نظامی گری ندارد و در پیمان دیگری «اوراسیا » به نظامی گری توجه شده است . از چین تا اروپا در مقابل ناتوی ایران نیز به زودی عضو آن خواهد شد . در آرشیو صدای روسیه : ایران را بررسی کرده که دیدگاههایی نزدیک به روسیه دارد و ایزو سیتا مدعی است که ایران از بهترین همکاران در چارچوب اوراسیا خواهد بود و پوتین به ایجاد نظام یک پارچه برای حوزه های اجتماعی اقتصادی در بلند مدت توجه نشان داده است .
دکتر هوشنگ طالع در این بحث می گوید اعضای ناتو همشکلی به نام دموکراسی دارند که شرح آنها در یکی از شماره های ماهنامه خواندنی آمده است . اما کشورهای پیمان شانگهای مشکلی ندارند و با نظامهای فردی مدیریت می شوند و در نقشه آنها می بینیم که ایران اتحادیه آنها را به دریای آزاد مربوط می کند . ایران می تواند به این کشورها ژرفای استراتژیک ببخشد ولی با احتیاط و باید مراقب بود که در این اتحادیه تصمیمات نباید بر خلاف منافع ملی ما باشد . ببینیم که چین و روسیه در برابر کره شمالی که سیاست مستقلملی دارد با غرب همرایی دارند.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) بیست و یکمین نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) بیست و دومین نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

+ منافعِ ملی ; ٦:٢٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٢/٢
comment دیدگاه‌ها ()