منافعِ ملی

بی‌ریشه‌سازی در نظام آموزشی...

ویدا صارمی نوری

هر نظام آموزشی، مانند ماشین آلات هر کارخانه، در شکل‌دهی فرآورده‌های نهایی بسیار کارساز است. نظام آموزشی کارآ و معطوف به منافع ملی، می‌تواند نسلی را تربیت کند که سرزمین و میهن خود را درست بشناسد، با تاریخ خود که موجب خودباوری می‌گردد، آشنا باشد و در نتیجه منافع ملی را بر منافع فردی برتری دهد.

متاسفانه در نظام آموزش حاکم بر کشور، جای این مقوله خالی است و به گفته‌ی پژوهندگان مسایل آموزش و پرورش کشور، جای تعلیم میهن گرایی، وطن محوری و تعلق به سرزمین پدری در میان کتابهای درسی خالی است.

باید دانست که اولیه ترین کارکرد نظام آموزشی، می‌بایست آشنا کردن فرزندان این سرزمین با تاریخ کهن و پربار ملت ایران، روند شکل گیری و تکامل آن، با ارزشها و هنجارهای تاریخی حاکم بر آن ملت و آن سرزمین یا به کوتاه سخن، هر آن چه نسل نوجوان و جوان کشور را متعلق و وابسته به سرزمین نیاکان میکند.

در این میان، درس تاریخ به ویژه برای فرزندان این سرزمین با پیشینهی چندین هزار ساله، یکی از مهمترین و باید گفت مناسبترین ابزارها برای ایجاد وابستگی فکری، روحی و روانی با سرزمین پدری است.
نگاه کوتاه‌بینانه‌ی حاکم بر نظام آموزشی کنونی، افزون بر تاریخ، علوم اجتماعی و نیز جغرافیا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است.

چندی پیش دکتر علی رضا شریفی عضو پژوهشکده‌ی تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش گفته بود: «جای خالی وطن گرایی، وطن محوری و تعلق به سرزمین مادری، کاملا در بخشی از کتابهای درسی ما مشهود است. یقینا آموزش و پرورش در شکل‌گیری نظام شخصیتی نسل جدید که تا چه میزان می‌تواند وابسته به وطن باشد، با گذشته‌ی آن آشنا شود و به داشته‌های خود ببالد، تاثیر دارد.»

ایشان می‌افزاید: « باید بدانیم این شیوه‌ای که در پیش گرفته شده و این کتابهایی که موجود است، برای تربیت فرزندانمان برای وابستگی کافی نیست. بنابراین، سبکی که ما با آن روبه‌رو هستیم، نمی‌تواند فردی را تربیت کند که در رفتار، کردار، اندیشه و پندارش حب وطن دوستی را ایجاد کند.» (ایران ـ 27 آذر 1391 ـ  ر 14)

از فرآورده‌های نظام آموزش گسسته از میهن و مفاهیم ملی، تربیت نسلی است که به راحتی و با گونه‌ای شوق کاذب سرزمین پدری را ترک می‌کنند و در خدمت بیگانگان قرار می‌گیرند. برای « فرار» از کشور خود را به آب و آتش می‌زنند، در دریا غرق می‌شوند، در دام قاچاقچیان انسان و... میافتند و بسیاری پس از رسیدن به «مقصود» با درجه‌ی فوق‌لیسانس مهندسی و... به ظرفشویی در رستوران‌ها، کارهای ساختمانی و مانند آنها روی می‌آروند!؟

از سوی دیگر، این گونه افراد که هیچ آگاهی از تعلقات میهنی، منافع ملی، همبستگی ملی و وابستگی به سرزمین پدری ندارند، به راحتی دست به چپاول اموال عمومی می‌زنند، از مقام خود از مسند قضا گرفته تا معلمی مدرسه و کارمندی ثبت، شهرداری، دارایی و... سوءاستفاده کرده و ثروت اندوزی می‌کنند و زمانی که لازم باشد، با اندوخته‌های حاصل از چپاول مردم میهن خود به خارج میروند یا به خارج می‌گریزند ، به راحتی در استخدام دستگاههای اطلاعاتی بیگانه در می‌آیند، به عنوان سخنگوی رادیوها و تلویزیونهای بیگانه و ضدایرانی در خدمت دشمنان ایران قرار میگیرند و با صدای «دو رگه‌تر» از آنان علیه تمامیت ارضی، منافع ملی و حتا منافع حیاتی کشوری که در آن زاده و بالیده‌اند، سخن میگویند و همداستان می‌گردند.

این کار زشت، برخاسته از خوی و خصلت آنان نیست؛ بلکه برآیند دستگاه آموزش و پرورش است که در درازای سه دهه با همه‌ی توان (البته با پول مردم و ملت ایران) کوشیده و می‌کوشد تا انسان‌های گسیخته از ارزشهای ملی، وابستگی ملی، حفظ این سرزمین و آب و خاک تربیت کند.

ستیز با ملی‌گرایی و مهین‌دوستی و وطن‌پروری، زیان‌های بسیاری بر این سرزمین وارد کرده است و اگر ملت ایران از یک تاریخ چندین هزار ساله بهره‌مند نبود، این ستیز سازمان‌یافته و هدفمند، تاکنون آن را به کلی از پای انداخته بود و شرایط کشور برای پذیرش تجزیه و سلطه‌ی بیگانه، مساعد شده بود.


برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 81، سال دوازدهم، اردیبهشت و خرداد 1393، سخن نخست

+ منافعِ ملی ; ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٩
comment دیدگاه‌ها ()

پرونده شنیداری نشست 73 و 74 گفتگو روی میز خاورمیانه

به‌نام خداوند جان و خرد

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هفتاد و سوم (73) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هفتاد و چهارم (74) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.


نشست هفتاد و سوم  « گفت وگو روی میز خاورمیانه »‌ بامداد پنج‌شنبه 18 اردیبهشت ماه 1393 با شرکت گویندگان مستقل برگزار شد :
هوشنگ طالع :
   همانندی اقدام اخیر بوکوحرام در نیجیریه با اقدام طالبان در افغانستان در مساله‌ی  انفجار تندیس های بودا که خشم جهانیان را بر انگبخت .
   حمایت کامل دستگاه‌های ارتباط جمعی جمهوری اسلامی از روسیه درمساله‌ی اوکراین بدون گرفتن امتیاز از آن کشور و عدم توجه به هم آهنگی کامل روسیه با غرب در مساله‌ی 1 + 5 .
   سوریه و بیرون رفتن تروریست ها ار شهر حمص ، سرچشمه‌ی جنگ داخلی سوریه .
   مفاد محرمانه‌ی قرارداد « ژنوچای » ؟!
حمیده رضایی :
   بررسی سیاست دولت در خصوص کاهش بهره‌ی بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه و به ویژه مسکن .
   نقد عدم انسجام سیاست‌های اقتصادی دولت با هدف‌های کلان اقتصادی .
   جایگاه ایران در مناقشه‌ی اوکراین و لزوم توجه به وفاق ملی .
مسعود صفاریان :
   برنامه‌ی درجستجوی مقصر و ریشه‌های فساد و انحرافات ، مربوط به آن است که در برنامه ریزی ها ، مرحله‌ی اول و دوم ( فاز صفر و یک ) حذف شده و یا اگر اجرا می‌شود ،‌ مورد توجه قرار نمی‌گیرد .
پس از این مراحل است که اهداف دقیق تر می‌شود و ضرورت ها و اولویت های اولیه تعیین می‌شود و با توجه به منابع و تنگناهای محلی ، ‌منطقه ای و ملی و هم چنین بین المللی ، اولویت های اجرایی و سیاست گذاری‌ها و سرانجام « مجری » و « برنامه اجرایی » ‌تعیین و تدوین می‌گردد .
   و تنها در شرایط «‌ باند و رانت » ‌است که بدون آزادی احزاب و با دور زدن قانون اساسی ، مجری می‌تواند بگوید عذر می‌خواهم و یا دعوت می‌کند که انتقاد کننده‌ها برنامه بدهند ... و یا سخن‌گوی وزارت امورخارجه در شرایط اجرای جزئیات ، خبر می‌دهد که آن چه امضا خواهد شد  « موافقت‌نامه‌ی جامع نهایی » خواهد بود .

در نشست 74  « ‌روی میز خاور میانه » که بعد از ظهر 18 اردیبهشت ماه 1393 برگزار شد ،‌ به پرسش‌ها پاسخ داده شد و در باره شعار «‌کوچک زیباست »‌و «‌بزرگ زیباست »‌و احزاب  مسئول و برنامه دار تنها چاره مقابله با هرج و مرج است و ... گفت وگو شد .

+ منافعِ ملی ; ٦:٤۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٤
comment دیدگاه‌ها ()

پرونده شنیداری نشست 72 گفتگو روی میز خاورمیانه

به‌نام خداوند جان و خرد

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هفتاد و دوم (72) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

نشست هفتاد و دوم گفت و گو روی میز خاور میانه در تاریخ پنج‌شنبه 4/2/1393 با حضور گویندگان مستقل و با گرای دفاع از منافع ملی برگزار شد .

مسعود صفاریان مطرح کرد که 70 میلیون دریافت یارانه نشان می‌دهد که پوپولیسم گریان و پوپو لیسم خندان تاثیرشان بر مردم یک‌سان است  و چهره‌های تلویزیونی و اعیانی که با شعار خود را مطرح کردند ، اینک فرصتی پیدا کرده‌اند تا به جای اقتصاد روی کاغذ به محتوای در واقعیت توجه کنند.

 از دیگر سو در برخورد با مساله‌ی هسته‌ای و نیز در توجه به رژیم حقوقی دریای مازندران و دفاع از برگ برنده‌ی معاهدات دولتین معظمتین معاهدتین و حقوق حقه‌ی 50 در صد دریای کاسپیان به جای « نه شرقی و نه غربی»  و به جای آن‌که برای همکاری با مردم برنامه ریزی کنند، با ظاهرگرایی و بی برنامگی در دام وعده و  وعید حساب شده و پی‌آمدهای خطرناک هم شرقی و هم غربی گرفتار شده‌ایم ـ پویایی واقعیت نادیده گرفته شده است . و دکتر هوشنگ طالع واقعیت های قرارداد ژنو (ژنو چای ) را مورد بررسی و ملاحظات مو شکافانه قرار دادند .
بندها و عبارت‌ها و نکاتی را که در متن قرارداد به کار رفته ، با دقت نظر باز کردند  و از همه مهم‌تر مساله‌ی «مکان» را که اینک در ایران است ولی مطابق قرارداد باید بر سر آن تصمیم گرفته شود مطرح کردند و در ادامه به حقوق تاریخی ایران در دریای مازندران پرداختند.
در پایان به پرسش‌های مطرح شده نیز پاسخ داده شد.

+ منافعِ ملی ; ۱٢:٥٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۸
comment دیدگاه‌ها ()