منافعِ ملی

پرونده شنیداری نشست 86 و 87 گفتگو روی میز خاورمیانه

به‌نام خداوند جان و خرد

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هشتاد وششم (86) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هشتاد و هفتم (87) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.


«گفتگو روی میز خاورمیانه» نشست 86ام در تاریخ پنجشنبه 23 امردادماه 1393 به شرح زیر برگزار شد:


مسعود صفاریان:
اقتصاد مختلط بدون برنامه متعادل، بدون رعایت قانون و به‌ویژه قانون اساسی با ضریب عدم شفافیت بسیار بالا و بدون استانداردهای تولید و توزیع و مصرف و... اقتصاد فاسدی استکه فساد آن مخلوطی از فساد زندگی کمونیستی ساقط شده است و زندگی نولیبرالهای بی‌قانون است.
داعش تشکل شناوری است که مطابق اقرارهای خانم کلینتون با هدف حفظ و گسترش منافع و مطامع آمریکا و ورود و حضور آن در منطقه روزبه روز فعالتر می‌شود.
گیرایی و مثبت بودن پیام مرجعیت دینی «آیت الله عظمی سیستانی» به روش او در دفاع از علقه های میهنی مردم مربوط میشود.
بی مسئولیتی سازمان یافته مسئولین، بی مسئولیتی در میان مردم طوری رواج می‌دهد که نسبت به سرنوشت وطنشان بی تفاوت می‌شوند.

 

محمد حیدری
هر روز یک کانون بحران جدید در منطقه خلق می‌شود و یا در حال خلق شدن است. جنگ گسترده، پر کشتار و ویرانگر اسرائیل علیه غزه از یک سو و اقدامات کاملا برنامه ریزی شده داعش موجب شده که توجه دیده‌بانان و تحلیل‌گران منطقه از ماهیت این کانون‌های جدید بحران منحرف شود. مثلا قضایای داعش و کردستان ویژگی‌هایی دارد که ندیده‌ام کسی به آن توجه در خور نشان دهد. یا پیامدهای انتخاب به ریاست جمهوری ترکیه، تغییر نخست وزیری عراق، بلاتکلیفی انتخابات افغانستان و... را آن چنانکه درخور است، مورد توجه و اریابی قرار دهند.


دکتر هوشنگ طالع:
برای برون رفت از بن‌بست باید به مردم توسل شد و از آن‌ها خواست که درباره‌ی مسایل مهم کشور و اداره‌ی کشور نظر دهند. همه‌پرسی با توجه به این گفت‌وگو با آمریکا بی‌فایده است، باید پرونده‌ی ایران را به آژانس برگرداند
مسایل جاری مانند روغن پالم، چای، مبارزه با فساد (البته در شعار)، دلالیل سقوط هواپیما که 8 ماه دیگر اعلام خواهد شد مانند دلایل سقوط هاپیماهای پیشین که هرگز اعلام نشد، واردات کفن و سنگ گور از خارج و...

***

«گفتگو روی میز خاورمیانه» نشست 87ام در بعدازظهرپنجشنبه 23 امردادماه 1393 در ادامه مباحث جلسه قبلی و با پرسش و پاسخ برگزار شد.

+ منافعِ ملی ; ٧:۱۳ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٥/٢٦
comment دیدگاه‌ها ()

پشت پرده واردات بنزین

برگرفته از مجله خواندنی شماره 82، صفحه 28 تا 29

با انتصاب دوباره‌ی خانم ابتکار به ریاست سازمان محیط زیست « مرثیه ـ عروسی» آلایندگی بنزین‌های داخلی آغاز گردید. از یاد نبریم که مشکلهای عمده‌ی زیست محیطی کنونی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک شدن زاینده‌رود، ساخت سدهای بی‌شمار به خواست افراد، گروهها و مناطق و... از میراث‌های شوم دوران صدارت پیشین این بانو بر محیط زیست کشور است.

با جایگیری دولت یازدهم، کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای در زمینه‌ی آلایندگی بنزین‌های داخلی و به ویژه تولید پتروشیمی (نفت کیمیا)ها آغاز شد و صد البته در این میان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در راستای باز ریختن آب به آسیاب آلایندگی بنزین تولیدی از سوی یگانهای «نفت کیمیا»، افکار عمومی را برای پذیرش واردات بنزین، آماده‌تر کرد.

خواستاران واردات بنزین (البته به خاطر کسب سود و نه چیز دیگر) چنان مرثیه سردادند که مردم زیر تاثیر آن «دهان‌بند» زدند و خنده از لبها برطرف شد و جای آن را چهره‌های غمگین و ترشرویی گرفت.

در پناه این کارزار تبلیغاتی سنگین که در آن روزنامههای زنجیرهای و دیگر مطبوعات دولتی و وابسته به دولت، خبرگزاری‌های وابسته (کمابیش همه‌ی آنها) و نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی، هر کدام نقش آفرین بودند و شاید هم شریک در سود احتمالی، سرانجام تلاش « محیط زیست» و « محیط زیستیان» به بار نشست و با مژده‌ی «واردات بنزین»، یک باره «کارزار تبلیغاتی رسانه‌ای» تغییر جهت داد؛ مردم « دهان‌بند»ها را برداشتند و همه جا (البته با گذشت زمستان و رسیدن بهار)، اندکی خنده به لبها آمد و برخی مبلغان حرفهای واردات بنزین، در خیابان، اتوبوس، تاکسی، مترو (راهش/ راهآهن شهری) و کوچه بازار همه این گونه شایعه پراکندند که «دیگر خودروها، بو نمیدهند و ما هم از هوای پاک بهرهمند شدیم و...»

اما هنوز زمان زیادی از پایان غوغای تبلیغاتی آلایندگی بنزین‌های تولید داخل نگذشته بود که سخن از 169 میلیون دلار دلالی واردات بنزین به میان آمد و اینکه بنزین‌های واردات دارای استاندارد (اندازه‌مندی) بنزین یورو 4 نیستند و بنزینهای تولیدی «نفت کیمیا» (پتروشیمی)ها، اندازه‌مندیهای لازم را دارند و...   البته در همان آغاز کار، مدیران نفتی کشور برپایه‌ی «کارزار تبلیغاتی» مشتاقان واردات بنزین و دریافت دلالی و بهــاگذاری بالاتر از بهای واقعی (Over price)، بنزین تولید «نفت کیمیا»ها را از بازار مصرف داخلی، جمع آوری کردند.

مساله‌ی جالب در این میان آن است که رییس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور، میگوید که «تاکنون بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی را تست [آزمایش] نکرده‌ایم؛ اما از آلایندگی بنزین تولید داخلی اطمینان قطعی داریم.»
این جاست که نه تنــها «دم خروس»؛ بلکه «تنهی شتر» هم نمــایان میشود و معــلوم میگردد که تا کجــا گروه « واردکنندگان بنزین » مصمم به واردات بودند و حتا بدون آزمایش « اطمینان قطعی» به آلایندگی بنزین تولید داخلی داشتند و از سوی دیگر با توجه « شیرینی » واردات بنزین وارداتی، حتا جناب رییس مرکز (با یکتریلر عنوان)، لازم ندیدند که بنزینهای وارداتی نیز آزمایش نمایند.

چنانکه گفته شد، خانم معصومه ابتکار، چند ماه پس از نشستن دوباره بر کرسی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، روز نهم دی ماه 1392 در گفتوگو با خبرنگار ایرنا (خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی)، میگوید: «استفاده از سوخت استاندارد، تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا و داشتن هوای سالم دارد.»

وی افزود: «بهتر است تا فراهم شدن زمینه تولید سوخت استاندارد، واردات بنزین داشته باشیم.» خانم معصومه ابتکار، حتا خواهان واردات گاز هم میشود و میگوید: اگر در زمینه تامین گاز از منابع داخلی و گازرسانی کامل نیز به صنایع مشکل وجود دارد، پیشنهاد میشود تا گاز هم وارد کشور شود...»

خانم ابتکار، برای رسیدن به هدف واردات بنزین حتا ادعا کردند که بنزینهای تولید داخل سرطانزا هستند.

در آغاز وزارت نفت با گفته‌های رییس سازمان محیط زیست مخالفت میکند و شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در یازدهم بهمن ماه 1392 با رد ادعای وی مبنی بر غیراستاندارد بودن بنزین فرآوردهی پتروشیمیها به خبرگزاری مهر میگوید: «با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین، میزان کمی از این سوخت از پتروشیمیها دریافت میشود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاههای نفت و کسب استاندارد لازم، به شبکه توزیع سوخت تحویل میشود که کیفیت آن دقیقا مطابق با استاندارد ابلاغی است.»

در همین راستا، عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با اشاره به تولید 8 میلیون لیتر بنزین در این یگانها، آلاینده بودن بنزین پتروشیمیها را رد میکند و به آمیختن بنزین پتروشیمیها برای « اکتان افزایی» به بنزین پالایشگاهها تاکید کردند.
اما میگویند « زر » را « گر بر سر پولاد نهی، نرم شود، نرم شود » و وزارت نفت هم خیلی زود «نرم شد». روز 14 اسفند 1392 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، از  توقف تولید بنزین در پتروشیمیها از آغاز سال 1393 و تامین کسری بنزین پتروشیمیها از خارج خبر داد و گفت: « سال آینده حجم واردات بنزین با افزایش حدود 2 برابری به 10 تا 11 میلیون لیتر در روز افزایش مییابد.
جالب این جاست که همهی این شرکتهای دولتی که دست اندرکار اقدام ضد منافع ملیاند، از عنوان « ملی » نیز بهرهمنداند. شایان توجه است که آقای سیدعلی مومنی رییس بخش مهندسی فرآوردههای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، به دلیل مصاحبه دربارهی کیفیت فرآوردهی تولیدی در زیرمجموعهی وزارت نفت و درخواست از خانم ابتکار مبنی بر پذیرش یک آزمایشگاه معتبر به عنوان حکم دربارهی ادعای سرطان زا بودن بنزین تولید داخل، به دادگاه بدوی کارکنان دولت معرفی شد.
چنان که اشاره شد، با وجودی که رییس مرکز هوا و... سازمان محیط زیست، با وجود تاکید بر ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمیها، اقــرار کرد که تاکنون بنزین پتروشیمیها و بنــزینهای وارداتی مورد آزمایـش قرار نگـرفته؛ اما در راستــای « سیاست واردات » بنزین که از سوی رییس مستقیم ایشان به سختی دنبال میشد، میگوید که از «آلایندگی بنزین تولید داخل اطمینان قطعی دارند»!؟
در پناه سودهای « واردات بنزین » برخی رسانههای جهانی نیز هم سو شدند و حتا « چربی سبیل» به مجلس فرانسه هم کشید و این مجلس به خانم معصومه ابتکار « نشان » داد.
در همین راستا، در تهران اعلام شد که بنیاد « انرژی کلوپ » خانم معصومه ابتکار را به عنوان « بانوی زیست محیطی جهان» برگزیده است و جایزهی این بنیاد به وی اهدا گردیده است.
این در حالی است که در میزگرد تخصصی دانشگاه امیرکبیر، از مسئولان پتروشیمیها برای حضور در این میزگرد دعوت شده بود و قرار بود مسالهی بنزین داخلی و نیز بنزینهای تولید نفت کیمیاها مورد بررسی قرار گیرد. اما آنها حضور نیافتند و برخی از آنان گفته بودند که «از سوی مقامات ارشد به آنها گفته شده که نباید درباره بنزین مصاحبه و اظهارنظر کنند» چون به گفتهی آنان «موضوع بنزین حالت عادی ندارد و امنیتی شده است.»
سرانجام در آغاز خردادماه سال جاری اسناد آزمایش بنزینهای وارداتی منتشر گردید و آشکار شد که این بنزینها حتا دارای اندازهمندی (استاندارد) یورو 2 هم نیستند. البته میدانیم که گفته شده بود که بنزینهای وارداتی دارای اندازهمندی یورو 4 هستند و پول یورو 4 هم برای آنها پرداخت شده بود.
در 22 خردادماه سال جاری عباس کاظمی معاون وزیر نفت اعلام کرد که واردات بنزین از خردادماه ایستا شده است و افزود: «علت اینکه در یک ماه گذشته، بنزین وارد نشده است، این است که میخواهیم بنزین یورو 4 وارد کنیم»!؟
چند روز بعد (28 خرداد 1393) خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: اسناد بنزین وارداتی در سال 1393 نشان میدهد که بنزین موردنظر «پاتیلی» و کیفیت آن در حد بنزین صادراتی به کشور افغانستان است؛ به همین دلیل واردات از ابتدای خرداد متوقف شد. این نوع بنزین توسط برخی دلالان دون پایه حوزه خلیجفارس، با ترکیب برخی از مشتقات و ترکیبات بیکیفیت، تولید شده و به طور معمول به کشور افغانستان صادر میشود.»
در همین راستا، مهندس سالاری مدیرعامل پیشین شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی، روز 27 خردادماه سال جاری به خبرنگار یکی از روزنامههای کشور گفته بود: « قرارداد مستقل با یک تولیدکنندهی مشخص وجود ندارد و خریدهای وزارت نفت از طریق واسطه صورت میگیرد. واسطهها هم دلالهایی هستند که آنالیز درستی ندارند. فرآورده در کشتی است و محمولهی پیشنهادی روی آب است. یعنی این طور نیست که آزمایشها و استانداردهای کیفی در وقت و زمان مقتضی بررسی شوند. براساس مستندات واضح است که بنزین وارداتی با استاندارد پایینتر و قیمت بالاتر، لیتری 15 الی 30 سنت گرانتر وارد کشور شده است.»
حال هرگاه 30 سنت را در 11 میلیون لیتر واردات روزانه ضرب کنیم، رقم 3/3 میلیون دلار به دست میآید که برابر است با «سود» واردات بنزین به سود جیب شخصی و زیان خزانهی عمومی . روز 11 خردادماه 1392، آقای موسوینژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: « همسر یک مقام مسئول در دولت، واردکنندهی بنزین است که این امر، تردیدها را درباره پشت پرده واردات بنزین افزایش میدهد.»
این گفته، مثل «چوب» و «گربه دزده» شد و روز 30 خردادماه 1393، خانم معصومه ابتکار در یک اظهارنظر شگفتآور گفت: « اتهام واردات بنزین به همسرم دروغ محض و بهتان است»!؟ البته به طور حتم تصاحب زمینهای بسیار در چمخاله (لنگرود) نیز در دوران پیش، دروغ محض و بهتان است.
اما با این وجود، آب از آب تکان نمیخورد. زیرا از گذشته گفتهاند: «هر عیب که سلطان بپسندد، هنر است.»
البته اگر رقم ناقابل 169 میلیون دلار درست باشد، میتوان با آن در جنوب لوسآنجلس در منطقهی اعیاننشین نیوپورت بیچ (Newport Beach) دستکم 169 خانهی یک میلیون دلاری یا کمابیش کل خانههای گران منطقه را خریداری کرد در این میان سخنگوی کمیسیـون بهداشت مجلس شورای گفت: « تا کنون بک لیتر بنزین یورو 4 وارد کشور نشده است » .
   ( شبکه 2 خبر ساعت 30/8   19/4/93 )

+ منافعِ ملی ; ٦:۱۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٥/٢٠
comment دیدگاه‌ها ()

هم پیمان استراتژیک - آن کس که نداند که نداند که نداند...

برگرفته از مجله خواندنی شماره 82، صفحه 5

آقای ظریف وزیر امور خارجه کنونی ایران در آغاز کار دولت یازدهم در سفر به ترکیه، رابطهی ایران و ترکیه را استراتژیک (راهبردی) دانستــند. به دنبال این گفتهی نادرســت، بسیاری از دیده‌بانان مــسایل ایران و منطقه، با برشمردن مفهوم « رابطهی راهبردی/ استراتژیک »، نشان دادند که منافع ملی ترکیه در ضدیت کامل با منافع ملی ایران قرار دارد؛ چه رسد به «منافع حیاتی» دو کشور.

چندی پیش آقای روحانی رییس جمهوری اسلامی به ترکیه سفر کردند و گفتههای وزیر امور خارجه دولت را در بارهی روابط دو کشور بازگو کردند و این روابط را استراتژیک (راهبردی) خواندند. صداهای اعتراض بسیاری بلند شد؛ اما از آنجا که کمابیش همهی رسانهها دولتیاند، این اعتراضها، بازتاب شایسته نیافتند. حتا اجازه داده نشد که « ناله»ای به گوش تودههای اسیر « یارانه، سبدکالا، قبض برق آب و گاز و...» برسد.
البته آقای دکتر ولایتی وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی نیز در سفر به کشور چین از همین واژهی «استراتژیک» دربارهی روابط دو کشور بهره گرفتند.
باید به عرض آقایان و دیگر دستاندرکاران رسانیده شود که مفهوم برقراری روابط راهبردی (استراتژیک) میان دو کشور به مفهوم «بودن یک جان در دو بدن» میباشد. یعنی منافع حیاتی (استقلال + تمامیت ارضی) دو کشور چنان درهم تنیده است که جدایی میان آنها وجود ندارد.

کاربرد این واژه دربارهی روابط ایران و ترکیه بدان معناست که استقلال و تمامیت ارضی ایران، بستگی کامل به استقلال و تمامیت ارضی ترکیه دارد و برعکس، در حالی که ترکیه:
* عضو تلاشگر سازمان «خون و جنایت» آتلانتیک شمالی (ناتو) میباشد.
* گسترده ترین و پرشمارترین نیروی زمینی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با کمابیش 650 هزار نفر، از آن حکومت ترکیه است.
* به همین علت، سرفرماندهی نیروی زمینی ناتو در بندر ترابوزان ترکیه مستقر است.
* پایگاه «انجیرلاک» (اینجیرلیک) در ترکیه، بزرگ ترین و گسترده ترین پایگاه هوایی ناتو به شمار میرود. جنگنده ـ  بمبافکنهای مستقر در این پایگاه در صورت لزوم میتوانند به جنگ افزارهای هستهای موجود در پایگاه مجهز شوند.
* نیرومندترین پایانه‌ی موشکهای تهاجمی ناتو که زیر نام «بازدارنده» استتار شده اند، در این کشور قرار دارد.
* حکومت ترکیه دارای روابط گسترده‌ی تسلیحاتی با حکومت اسرائیل میباشد و...
حال با نگاهی به این موارد، چگونه میتوان ادعا کرد که منافع حیاتی ملت ایران با منافع حیاتی حکومت ترکیه، رابطهی راهبردی (استراتژیک) دارد.
ناتو و به پیروی از آن ترکیه، خصم ملت ایران است و هرگاه فرصت یابد و یا ما از روی ندانم‌کاری یا «دانم‌کاری» به او فرصت دهیم، برنامه‌هایی مانند تجزیه‌ی یوگسلاوی، نابودی لیبی، اشغال عراق و افغانستان یا یورش زیر پوشش «مزدوران و تروریستها» برای سرنگونی دولت سوریه و یا تجزیه‌ی عراق را در مورد ایران نیز به مورد اجرا خواهد گذارد.

آقایان روحانی و ظریف و دیگران بدانند که در هر درگیری احتمالی سازمان آتلانتیک شمالی با ایران، سربازان حکومت ترکیه با پرچم خون‌آلودشان، پیشاپیش صفوف مهاجمان ناتو خواهند بود.

+ منافعِ ملی ; ٦:۱٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٥/٢٠
comment دیدگاه‌ها ()

پرونده شنیداری نشست 84 و 85 گفتگو روی میز خاورمیانه

به‌نام خداوند جان و خرد

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هشتاد وچهارم (84) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.

پرونده شنیداری (فایل صوتی) هشتاد و پنجم (85) نشست گفتگو روی میز خاورمیانه را از اینجا دریافت کنید.


«گفتگو روی میز خاورمیانه» نشست 84ام در تاریخ پنجشنبه 9 امردادماه 1393 به شرح زیر برگزار شد:


مسعود صفاریان:
تنهایی غزه تنهایی قانون و عدالت و حقوق بشر در منطقه و جهان ماست که هرگروه و دسته‌ای با اعمال قدرتش اقرار می‌کند که به جای جامعه بشری به جنگل بی‌قانونی پایبند است و رژیم صهیونیستی هم حاصل همین اوضاع است
در ایران فرزند آیت الله شهید رئیس شورای انقلاب در دفاع از اصول قانون اساسی و به زعم او 32 و 36 و 37، با ما همدردی می‌کند.
شهردار بهره‌وری سازمانهای عقیدتی و تربیتی و فرهنگی را آنقدر پایین می‌بیند که مدعی می‌شود برای ارتقاء بهره‌وری به تفکیک جنسیتی متوسل می‌شود و دیوان عدالت اداری هم همین راه حل را بر می‌گزیند
مردم همه جا می‌خواهند در زادگاه خودشان با آرامش زندگی کنند و با دیگر نقاط جهان امکاناتشان را مبادله کنند و رفت و آمد داشته باشند، فقدان بهره‌مندی آنها از امکانات برابر، گونه‌ای استقبال از جنگل بی‌قانون است.


محمد حیدری:
افشاگری گسترده اندیشمندان، فرهیختگان و تحلیل‌گران نا وابسته و آزادی‌خواه راستین در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های مستقل در مورد جنایات داعش و دیگر گرو‌های تروریستی دست‌ساز غرب، و نیز هدف از خلق این گروه‌های دهشت افکن و خونریز، افکار عمومی جهان را با سرعت به زبان برنامه‌های ناتو و آمریکا در آفریقا و خاورمیانه تغییر داده بود و اگر این روند ادامه می‌یافت ته مانده اعتبار کشورهای مدعی دفاع از مردم سالاری و حقوق بشر از بین می‌رفت. برای انحراف افکار عمومی؛ غرب برنامه حمله وحشیانه اسرائیل به غزه را به اجرا گذاشت. اگر رویدادهای قبل از حمله وحشیانه اسرائیل به غزه و کشتارهای بی‌سابقه مردم آن را بررسی کنید، می‌بینید هیچ بهانه و دلیلی برای توجیه شروع این جنگ وجود ندارد.
این حادثه باید به ما بیاموزد از این جنگ‌های مقطعی، دست‌ساز و برنامه‌ریزی شده فریب نخوریم و توجهمان از برنامه‌های کلان غرب برای گسترش بی‌ثباتی در منطقه، و از جمله ایران، منحرف نشود. ما باید همواره توجه خود را به هدف‌های اصلی معطوف کرده و از بافته‌های خویش برای آگاه‌سازی مردم استفاده کنیم.


دکتر هوشنگ طالع:
عدم بهبود اقتصادی کشور، تنها و تنها بر اثر غارت و چپاول ثروت ملی بوسیلهٔ خودی هاست
با عدم واردات خودرو، می‌توانستیم دست‌کم 1000 واحد تولیدی در کشور ایجاد کنیم.
نشانه گرفتن نسل و نژاد ایرانی
ترکیه به دستور غرب (آمریکا - ناتو) مسلمان‌تر می‌شود


«گفتگو روی میز خاورمیانه» نشست 85ام در بعدازظهرپنجشنبه 9 امردادماه 1393 در ادامه مباحث جلسه قبلی و با پرسش و پاسخ برگزار شد.

+ منافعِ ملی ; ۱٠:٤٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۱٢
comment دیدگاه‌ها ()

یادداشت - دو گام هم آهنگ برای تجزیه ایران از درون

 

به دنبال شکل‌گیری دولت یازدهم ، دو گام هم‌آهنگ در راستای تجزیه‌ی ایران از درون برداشته شد :

 

 نخستین گام تشکیل معاونت و یا مشاور ارشد در امور قومیت‌ها و اقلیت های دینی ریاست جمهوری اسلامی بود . از آن جاکه حقوق اقلیت‌های دینی ، به پیروی از قانون اساسی مشروطیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی دیده شده است و در نتیجه اقلیت‌های دینی ایرانی مانند مجلس شورای‌ملی دارای نماینده در مجلس شورای‌اسلامی هستند و این نمایندگان پس از ادای سوگند مانند دوران مشروطیت ، نماینده‌ی همه‌ی مردم ایران شناخته می‌شوند ، عنوان « اقلیت‌‌های دینی » در معاونت ریاست جمهوری اسلامی و یا مشاور ارشد ریاست جمهوری اسلامی ، تنها وتنها ، برای استتار واژه‌ی « ‌قومیت » است .

 

واژه‌ی « قومیت » که از سوی بلشویک‌ها برای تجزیه‌ی ملت‌ها ساخته و پرداخته شده است ، توسط اتحاد شوروی وسیله‌ی حزب توده وارد فرهنگ سیاسی ایران شد . اندکی پس از پراکندن این واژه و کوشش در راه جا انداختن آن ( بستر سازی و آماده سازی روانی اجتماع برای پذیرش تجزیه ) در گام دوم ، ‌احزاب منطقه‌ای برای اجرای کالبدی (‌فیزیکی ) تجزیه « ساخته و پرداخته » ‌شدند تا به دنبال خلق     «‌ قومیت »‌ها (‌تجزیه روانی ) ، تجزیه‌ی سرزمینی را  به دست  « احزاب منطقه‌ای » ،  تحقق بخشند .

 

با پیروی از همین الگو ، در گام دوم دولت یازدهم با گنجاندن « احزاب استانی » ‌در لایحه‌ی احزاب که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است ، در پی « خلق » ابزار لازم « احزاب منطقه‌ای » برای تجزیه ایران است .

 

 نمونه‌های برجسته‌‌ی این گونه احزاب محلی برای تجزیه‌ی بخش‌هایی از ایران به دنبال « ‌قومیت سازی » ها عبارت‌اند از :‌ فرقه دموکرات آذربایجان برای تجزیه‌ی آذربایجان ( آذربایجان شرقی ، ‌غربی و اردبیل ) هم‌‌راه با تجزیه‌ی زنجان  و نیز کومله و فرقه دموکرات کردستان برای تجزیه مهاباد و هم‌چنین ،  حزب دموکرات کردستان برای تجزیه کردستان با شعار فریبنده‌ی «‌‌‌ ‌خودمختاری برای کردستان و آزادی برای ایران » . البته در سراسر جهان نیز احزاب منطقه‌ای ‌تنها و تنها ، ابزار «‌ تجزیه » اند .

 

آیا این مساله هم از برکات گفت‌وگوهای « ‌دکتر علی اکبر صالحی ـ عمو سام » ‌است ؟!

 

سه‌شنبه سی ویکم تیرماه 1393
هوشنگ طالع

+ منافعِ ملی ; ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۱٢
comment دیدگاه‌ها ()

یادداشت - چند نکته پیرامون اقتصاد مقاومتی

دکترهوشنگ طالع

با صدور فرمان اقتصاد مقاومتی همراه با مدیریت جهادی ، گر چه ‌رییسان سه قوه و دیگر مسئولان رده بالا ، اعلام آمادگی و فرمان‌برداری کردند ؛ اما به گفته‌ی معروف « آب از آب » تکان نخورد . چپاول یا سرمایه برداری پابرجا ماند و حتا فسادگران جری‌تر شدند ، ‌سیل واردات کالاهای لوکس و قاچاق ادامه یافت و ...

 صحنه‌ی یکم : وزیر صنعت ، معدن و تجارت (‌یا به اصطلاح مسئول بیش از 60 در صد تولید ناویژه‌ی داخلی ) با گستاخی تمام در برابر وزیر بهداشت که خواهان مهار قاچاق سیگار و مصرف آن شده بود ، ایستاد وگفت : شما ‌در داخل سیگار مرغوب تولید کنید تا مردم سیگار خارجی مصرف نکنند . البته می‌دانیم که تولید کنندگان بزرگ سیگار که همگی آمریکایی هستند برای حفظ بازار در برابر تبلیغات گسترده ضد سیگار ، اندکی مواد مخدر به سیگارها افزوده اند  تا اعتیاد به سیگار و درنتیجه بازار مصرف را پابرجا نگاهدارند .

 صحنه‌ی دوم : برپایه‌ی آمار منتشره در 3 ماه اول سال 500 میلیون دلار خودرو از خارج وارد شده است ( در حالی که در آغاز مذاکرات هسته‌ای رییس جمهور اسلامی با صدای رسا اعلام فرموده بودند که : «‌خزانه خالی است » ) .
 با 500 میلیون دلار ، امکان ایجاد 500 واحد تولیدی با اشتغال سرراست ( مستقبم ) 5000 تن و اشتغال ناسرراست ( غیرمستقیم ) دست‌کم 10000 تن وجود داشت . هرگاه نسبت سرمایه‌گذاری به تولید (‌ به زبان قابل فهم وزیران اقتصادی دولت capital/outout) را یک به سه در نظر گیریم ، در آن صورت سالانه 5 /1 میلیارد دلار به تولید ناویژه‌ی داخلی افزوده می‌شد و با توجه به ضریب افزاینده سرمایه گذاری ( به زبان آقایان multiplier effect) در میان‌مدت ، ‌چند برابر می‌گردید .

   صحنه‌ی سوم : برای خرید به فروشگاه سپه ( مربوط به ارتش ) ‌رفتم . یک قفسه‌ی 6 ـ 5 متری ، ‌پر بود از چای ؛ اما در این میان تنها یک نوع چای ایرانی آن هم در شمار اندک وجودداشت . چیزی که جلب توجهم را کرد انبوه بسته‌های چای بود با عنوان «‌‌‌‌‌‌ چای سنتی انگلیسی » . سخت شگفت‌زده شدم که در این فروشگاه چای ایرانی کمیاب است و به جای آن چای سنتی انگلیسی فراوان .

   صحنه‌ی چهارم : ‌حتا آقای وزیر اقتصاد و وزیر صنعت ، معدن تجارت و رییس‌کل بانک مرکزی و رییس بخش خصولتی ( خصوصی ـ دولتی که در جای‌گاه رییس دفتر ریاست جمهوری اسلامی نشسته است ) ‌باید بدانند که رشد اقتصادی تنها در پناه سرمایه گذاری امکان پذیر است . در حالی که سنت حسنه رایج ، بر سرمایه‌برداری در قالب چپاول (‌ به گفته‌ی برخی : رانت و در اصطلاح دولت یازدهم ویژه‌‌خواری ) ‌است . با معوقه‌های بانکی و چپاول 650  میلیون یورویی و ...  بسیاری از مشکل‌های کشور در زمینه‌ی سرمایه گذاری قابل
حل بود .

   صحنه‌ی پنجم : ‌بیش‌ترین بخش معوقه‌های بانکی (‌دادن وام بدون دریافت وثیقه ) مربوط به بانک ملی است . در راستای « مدیریت جهادی » مدیرعامل بانک ملی را بر کرسی ریاست کل بانک مرکزی می‌نشانند . در این صورت آیا می‌توان انتظار داشت تا کسی که خود این فساد را به بار آورده است ، با فساد مبارزه کند . ایشان به عنوان کسی که دستور پرداخت  رانت یا ویژه خواری ( بخوان چپاول ) 650 میلیون یورویی (‌کمابیش 900 میلیون دلار )‌ را صادر کرده است با زیر پرسش بردن دیوان محاسبت ( بازوی حسابرسی ‌مجلس شورای اسلامی )‌ با تایید چپاول 650 میلیون یورویی ، طلب‌کار هم شده است ( البته در راستای مدیریت جهادی )

   صحنه‌ی دیگر : با نشستن دوباره خانم ابتکار بر کرسی ریاست سازمان محیط زیست ، هر دو پایشان را در یک کفش کردند که باید بنزین از خارج وارد کرد ( البته در راستای اقتصاد مقاومتی ) . واردات انجام شد ؛ ام به جای بنزین یورو 4 ، ‌بنزین باب افغانستان که ارزان‌ترین بنزین در جهان است وارد کشور گردید . در این راستا گفته شد که تنها دریک مورد بیش از 165 میلیون دلار رانت خواری یا ویژه‌خواری (‌چپاول )‌ شد . دیروز ( 11/5/1393 ) اعلام شد که تا تیرماه جاری حتا یک لیتر بنزین یورو 4 وارد کشورنشده است !

از آن جا که اگر قرار باشد به همه‌ی موارد پرداخته شود « مثنوی هفتاد [‌هزار ]‌ من » ‌می‌گردد ، به همین کوتاه بسنده شد . برای رسیدن به هدف های بزرگ باید « ‌اسباب بزرگی »‌را آماده کرد و ‌به کارهای بزرگ «‌ باید مرد کاردیده »‌ گمارده شود ؛  وگرنه بدون اسباب بزرگی و مردان کاردیده ، فرمان در حکم آن است که به آموزگار سال اول دبستان که خود دوره‌ی لیسانس دانشگاه را هم ندیده است ، فرمان داده شود که از فردا باید به دانش آموزانی که خواندن و نوشتن را هم درست نمی دانند ،‌ درس‌های دوره‌ی دکترای دانشگاه شریف را  تدریس کنی ! اگر او گفت چنین خواهم کرد ، بدانید که دروغ است و عملی نیست و فرمان در حد « حرف »‌ باقی خواهد ماند .

  یک‌شنبه  ‌12 امردادماه 1332
دکترهوشنگ طالع

+ منافعِ ملی ; ۱٠:۳۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۱٢
comment دیدگاه‌ها ()

ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد ؛ فرصتی که آن را سوزاندند

دکتر یزدگرد

در سال 1391 ریاست جنبش عدم تعهد به ایران رسید. با برگزاری نشست دوره‌ای این جنبش در تهران و انتقال ریاست از مصر به ایران، بسیاری از دیده‌بانان بر این باور بودند که پس از گذشت سالیان با ایجاد دبیرخانه‌ی دایمی برای جنبش، این سازمان خواهد توانست نقش راستین خود را در راستای مبارزه با استعمار و استثمار و نیز دفاع موثر از حقوق ملتها بازی کند.

در فرودین ماه 1334 (آوریل 1955) یعنی 59 سال پیش، نخستین نشست کشورهای آسیایی ـ آفریقایی در شهر «باندونگ» کشور اندونزی گشایش یافت. در این نشست، نمایندگان 30 کشور و از جمله ایران شرکت داشتند. جانمایهی تشکیل این نشست، ایجاد نیروی سومی بود برابر بلوک غرب به پیشگامی آمریکا و بلوک شرق به فرماندهی اتحاد شوروی.

در همایش باندونگ، قطع نامهای در 10 ماده به تصویب رسید که سرخطهای اصلی آن عبارت بودند از:
ـ بدیده گرفتن منشور ملل متحد.
ـ محترم داشتن حاکمیت ملتها و تمامیت اراضی و استقلال کشورها.
ـ عدم مداخله در امور دیگر کشورها.
ـ تساوی حقوق ملتهای بزرگ و کوچک.
ـ خودداری از شرکت در قراردادهای نظامی که مورد استفاده یکی از کشورهای بزرگ برای حفظ منافع خصوصی از آن قرار داده میشود.
ـ همکاری و همبستگی با یکدیگر.

دومین همایش همبستگی (عدم تعهد) کشورهای آسیایی و آفریقایی هشت سال بعد در اسفندماه 1352 برگزار گردید. در این همایش 70 کشور شرکت کرده بودند که شمار کشورهای عضو نسبت به همایش نخست بیش از دو برابر شده بود. این امر نشان میداد که این جنبش مورد  استقبال کشورهای جهان سوم قرار گرفته است و با یک مدیریت درست، میتواند سازمان اثربخش و در پارهای موارد «تعیین کننده» در سطح جهان باشد. امروزه پس از گذشت کمابیش 50 سال از بنیان گذاری «جنبش عدم تعهد»، بیشینهی کشورهای جهان، عضو این جنبشند.

از همان آغاز اردوگاه شرق و غرب، تلاش کردند تا با به کارگیری همه‌ی توان و امکانات نامشروعی که از غارت کشورهای جهان سوم به دست آورده بودند، از رشد و بالندگی راستین این نهضت و تبدیل آن به یک سازمان «کارآمد» جلوگیری کنند که تاکنون نیز موفق بوده‌اند.

با ریاست ایران بر جنبش ریشه‌دار جنبش عدم تعهد در همایش تهران (7 تا 11 شهریور 1391) و با سخن از اینکه سرانجام قرار است جنبش دارای یک دبیرخانه دایمی با مرکزیت تهران باشد، ملتهای عضو و عاشقان رهایی ملتها از چنگال امپریالیسم در استعمار و استثمار سخت امیدوار شدند. البته میدانیم که جنبش عدم تعهد به دلیل نداشتن دبیرخانه دایمی، نمیتوانست نقش راستین خود را در صحنهی جهانی بازی کند  از همه مهمتر اینکه « لنگر» نیرومند و پرتوان «صلح و آشتی» در برابر جنگ، تجاوز و خون ریزی باشد.
حال هرگاه این کار عملی میشد و جنبش میتوانست دارای دبیرخانه دایمیگردد، این امیدواری ایجاد میشد که جنبش عدم تعهد بتواند نقش پویای خود را در صحنهی جهانی بازی کند.
در ماههای پایانی سال 1391 (البته با کندی) جایی برای دبیرخانهی دایمی جنبش عدم تعهد در نظر گرفته شد و گروهی نیز استخدام یا مامور خدمت در دبیرخانهی دایمی شدند.
اما بسیاری از دیدهبانان با وجود امید بستن به «قوام و دوام» دبیرخانه دایمی، بر این باور بودند که امپریالیستها و استعمارگران به عنوان دشمنان سوگند خوردهی هرگونه اتحاد راستین ملتها، هم چنان که در کمابیش 50 سال گذشته از نضج گرفتن جنبش عدم تعهد جلوگیری کردهاند، این بار نیز اجازه این کار را نخواهند داد.
دولت یازدهم به محض استقرار، دبیرخانه تازه تاسیس دایمی جنبش عدم تعهد را منحل کرد و آن را در درون وزارت امور خارجه « محو » کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در کار خود درمانده است و روشن است که نه میتواند و نه میخواهد که به این مساله بپردازد.
وجود یک دبیرخانهی دایمی پویا، میتوانست در مساله‌ی گفتوگوها با 1+5 برای ایران بسیار رهگشا باشد. ایران میتوانست از ریاست بر جنبش عدم تعهد، افکار عمومی بیشینهی کشورهای جهان را که عضو این جنبش هستند در راستای منافع کشور بسیج کند و در مسایل دیگر مهم جهان مانند مسالهی سوریه، عراق، اوکراین و... به ایفای نقش موثر برخیزد؛ اما چنین نشد.
در نوشتاری میخواندم که شاید انحلال دبیرخانه تازه تاسیس دایمیجنبش عدم تعهد، از پیش شرطهای محرمانهی آمریکا برای آغاز مذاکرات 1+5 بوده است. امید آن که این مساله نادرست باشد و تنها «کمکاری»، عدم رغبت به کار درست و دراز مدت و مانند آنها دلیل «محو» دبیرخانه دایم جنبش عدم تعهد باشد.


منبع: مجله خواندنی شماره 82، رویه 16

+ منافعِ ملی ; ٦:٤٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۳
comment دیدگاه‌ها ()

خبرگزاری‌هایی که فقط پول و سیاست را می‌شناسند!

در دنیایی که رسانه‌ها نوک حمله نیروهای مهاجم قدرتها محسوب می‌شوند، کارکرد رسانه‌های ایران بیشتر به یک شوخی تکراری و کسالت آور شبیه است. تا جایی که بخواهید مجوز خبرگزاری، پایگاه خبر رسانی و تارنماهای تحلیلی ـ خبری صادر شده است. این خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و تارنماها، امکانات و بودجه‌های کلانی از جاهای مختلف و بویژه خوان یغمای وزارت ارشاد دریافت می کنند و آن گونه که از افراد آگاه شنیده شده، نانشان حسابی توی روغن است.

 اما کارکرد و بازده این رسانه‌ها چیست ؟
 کمی بیشتر از هیچ و گاهی هیچ !
 تعدادی از اینها تنها در زمان فعالیتهای سیاسی ـ اقتصادی موقتا از خواب بیدار میشوند و در بقیه زمانها به خواب زمستانی می روند. آن ها هم که وانمود می کنند فعالند، تنها به رونوشت برداری از خبرگزاریها و منابع دیگر بسنده میکنند. تولید خبر و ارائه تحلیل و تفسیر در قاموس آنها ناشناخته است. در این میان، جای شگفتی است که بودجه داران و بودجه پردازان نق میزنند که چرا این مردم ناسپاس گوش و چشم به رسانههای بیگانه دوخته اند ؟!
 برای نمونه عملکرد یکی از این پایگاههای خبری ـ تحلیلی پر زرق و برق را در زمینه مهمترین رویدادی که با منافع و آینده این کشور نیز پیوند سر راستی دارد، پیش رو میگذاریم.
 این پایگاه « سایت خبری ـ تحلیلی شفاف » است.
 پس ازآن که ماجرای داعش آغاز شد این پایگاه ستونی دایر کرد با این سرخط : « گزارش لحظه به لحظه از بحران عراق »
 ساعت 2 و 55 دقیقه بامداد روز 22 خرداد، متن زیر روی خروجی این پایگاه خبری ـ تحلیلی  قرار گرفت :
  « سرویس بین الملل ـ شفاف: به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با درخواست ترکیه از ناتو برای برگزاری نشست فوری درباره حوادث موصل، وزیر خارجه ترکیه هم سفر خود به نیویورک را نیمه تمام گذاشت و  تصمیم گرفت به کشورش بازگردد.
 احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد تصمیم گرفته است با قطع سفر خود به نیویورک به خاطر تحولات اخیر در موصل، به ترکیه بازگردد.
این درحالی است که ترکیه خواستار برگزاری نشست فوری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) درباره حوادث موصل شده است.
داود اوغلو در واکنش به خبر ربوده شدن چند کنسول ترک از سوی داعش اعلام کرد پاسخ کوبنده ای به هرگونه اقدامی که به شهروندان و کارکنان ما زیانی وارد کند خواهیم داد.
در روزهای اخیر داعش تحرکاتی را در مناطقی از شمال و شمال غرب عراق آغاز کرده و به مدد تسلیحات رسیده از برخی کشورهای منطقه، مناطقی از عراق را به اشغال خود در آورده است.»
زمانی که این مطلب  نگاشته میشد ( ساعت 20 روز هفتم تیر ) هنوز همین متن زیر آن سرخط قرار داشت !...
زیر این متن نیز فقط سرخط ( تیتر ) تعدادی از خبر های روز گذشته خبرگزاری های دیگر گذاشته شده بود !
و البته گمان مبرید که این رویه محدود ومنحصر به « شفاف » است. خیر ! از این گونه پایگاه های خبری ـ تحلیلی فراوان داریم.
با این اطلاع رسانی و این خبر ـ تحلیل نویسی پیشرو و دم به دم خبرگزاری های پر زرق وبرق و پر هزینه داخلی !، باید نخست به وزارت فرهنگ و ارشاد شاد باش گفت و سپس گوش کسانی را که با وجود این خبر گزاری های پیشرو !، چشم و گوش به رسانه های خارجی می سپارند، به دیوار میخ کرد !

منبع: مجله خواندنی شماره 82، رویه 17

+ منافعِ ملی ; ٦:٤۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۳
comment دیدگاه‌ها ()